Klein feestje: 200 edities van onze nieuwsbrief Sited!
Deze maand verscheen de 200e editie van onze nieuwsbrief Sited. Wat een mijlpaal! Een mooi moment om terug te blikken op hoe Sited ooit begonnen is en waar we nu staan.
Sited begon in 1999 als Siteways. In 1999 had e-mail zijn intrede gemaakt, maar het overgrote deel van de publicaties verscheen nog steeds in papieren vorm. Siteways was een van de eerste elektronische nieuwsbrieven. Al snel na het verschijnen werden we erop gewezen dat de naam al in gebruik was en we dus op zoek moesten naar een nieuwe naam. Dit werd Sited.
De naam is gebaseerd op een aantal dingen. Ten eerste lijkt Sited als je het uitspreekt in het Engels op sighted – wanneer je fore-sighted bent, dan ben je vooruitziend. Daarnaast schreven we over websites en over de digitalisering van het vakgebied: sites. Die combinatie was precies wat we met Sited beoogden: vooroplopen in de digitalisering van ons vakgebied.
Daarnaast leek Sited ook op het Engelse cited – geciteerd. In de beginjaren was Sited dan ook bedoeld als een soort Readers’ Digest voor de digitalisering van ons vakgebied. De pdf-nieuwsbrief die we rondstuurden stond vol met verwijzingen naar allerlei ontwikkelingen die aan de gang waren binnen het vakgebied informatiebeheer. Het idee daarbij was dan ook dat als je Sited las, je ook altijd up to date was en je een link had naar verdieping wanneer je dit nodig had.
Langzaam groeide de informatievoorziening en het -beheer verder en ontstonden er ook steeds meer plaatsen waar informatie werd verzameld en ontsloten. Tegenwoordig zijn KIA Pleio en Breednetwerk dé sites die ikzelf in ieder geval steeds bij hou om te zorgen dat ik bijblijf, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat het steeds moeilijker is om alles bij te houden en door alle bomen het bos nog te zien.
Zo veranderde Sited ook. Nog steeds proberen we via Sited u als lezer te informeren over de ontwikkelingen in het vakgebied en antwoord te geven op vragen die er leven (de vragenrubriek Zaalberg is na al die jaren nog steeds de best gelezen categorie). Tegelijk merken we als redactie dat we ook zoekende zijn: hoe kunnen we relevant blijven naar de toekomst toe. Hoe kunnen we toch het oorspronkelijke idee nog in stand houden om een plek te zijn waar je het nieuwste nieuws haalt. Waar je een wegwijzer krijgt in de talloze handreikingen, rapporten en wettelijke voorschriften die op een informatiespecialist afkomen. En hoe onderscheid je je als nieuwsbrief, want waar we ooit de eerste waren zijn er nu ontelbare nieuwsbrieven en sites waar informatie over ons vakgebied verspreid wordt.
Toch bleek onlangs bij de dag van de digitale duurzaamheid van het Netwerk Digitaal Erfgoed dat het voor informatiespecialisten nog steeds een constante uitdaging is om zich goed te informeren. Waar vind je de informatie en hoe plaats je deze in context? Hoe onderscheid je een trend die overwaait van een ontwikkeling waar je in de praktijk mee aan de slag moet? Hoe vind je snel de informatie die je nodig hebt? Hoe deel je kennis met elkaar in je organisatie en daarbuiten?
Voor ons als redactie vragen waar we over nadenken en op basis waarvan we onze strategie zullen bepalen. Wanneer u hier ideeën over heeft horen wij deze graag! Ook uw bijdragen zijn van harte welkom. Voor nu wensen wij u veel leesplezier met deze 200e editie. Wij drinken een klein glaasje champagne terwijl we brainstormen over de toekomst!
Tineke van Heijst
namens de redactie van VHIC