Archiveren van sociale media? Laat maar!

Het archiveren van sociale media –LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram- staat al geruime tijd op de agenda. Diverse organisaties nemen de Facebook-pagina’s en Twitter-accounts mee bij de archivering van de website. Dat gaat in één moeite door. Het gaat hier dan veelal om de officiële pagina’s en accounts van de organisatie en/of een of meerdere bestuurders. Alle anderen zullen zelf zo attent moeten zijn om relevante berichten bij te voegen in de juiste zaak. In een enkel geval zal het een probleem kunnen zijn als dit niet gebeurt of is gebeurd. Meestal niet.

Het is een kwestie van tijd en dan is de archivering van sociale media helemaal geen item meer. Gewoon omdat sociale media niet meer relevant zijn. Niet zo lang geleden heb ik eens gekeken naar mijn volgers en degenen die ik volg op Twitter. Bij elkaar een paar honderd. Een flink aantal doet er al langere tijd helemaal niets meer mee. Op Facebook is het mogelijk niet veel anders. Daar komt nog bij dat de diverse tijdlijnen steeds meer gestuurd worden in een richting die mij niet aanspreekt. Ik krijg meer van hetzelfde te zien en berichten die, volgens het gebruikte algoritme, het meest relevant voor mij zouden zijn. Er zullen mensen zijn die dit heel prettig vinden, die bevestigd willen worden en alleen willen zien en lezen wat ze zelf vinden. Zoals er ook mensen zijn die dol zijn op Skyradio. Ik vind het niks. Voor mij zit en zat de waarde van diverse sociale media voor een belangrijk deel in de verrassing en het met elkaar van gedachten wisselen over van alles en nog wat. Dat gebeurt minder en minder. Ik zie en hoor vooral voorlichting en de usual suspects. Misschien ben ik er daar ook eentje van. Ik plaats berichten en soms reaguur ik wat, vooraf al wetend tot welke reacties dit zal leiden. Het komt nog zelden tot een echt online gesprek en gedachtenwisseling. Vroeger gebeurde dat nog wel. Soms leidde het zelfs tot een persoonlijk contact.

Waar ik naar toe wil: laten we niet al te veel energie meer stoppen in het zoeken van een oplossing voor de archivering van de ‘klassieke’ sociale media zoals Facebook en Twitter. Ze zijn gewoon niet meer relevant. We kunnen de aandacht beter richten op wel relevante media, zoals WhatsApp en chat. En klassiekers als e-mail en sms. Hiermee communiceren we, maken we afspraken en leggen we vast. Hier ontstaat procesgebonden informatie. Hoe we dit beschikbaar stellen en gearchiveerd krijgen, bijvoorbeeld in het kader van een Wob-verzoek, is een vraagstuk van formaat. Ik zie daarom ook uit naar de aangekondigde campagne van minister Ollongren. In deze campagne zal het gaan over de omgang met en het gebruik van de diverse diensten. Ik ben benieuwd! Niet zozeer naar de techniek, want de mogelijkheden om e-mail en WhatsApp-berichten op te nemen in een archiefsysteem zijn beschikbaar. Het ontbreekt aan het gebruik, aan juiste omgang.

Jack Karelse

Terug naar overzicht