Elektrisch rijden

3 april 2019: NK ambtenarenveldloop, georganiseerd door de gemeente Best. Met de elektrische dienstauto van de gemeente Borsele op pad. En ik mocht rijden! Een geweldige rij-ervaring. Echt, ik kan niet anders zeggen. De auto is stil en van alle gemakken voorzien. Maar het is wel anders.

Heel simpel: de actieradius is beperkt. Heen en terug vanuit Heinkenszand naar Best gaat niet. We moesten een oplossing zoeken. Waar moeten we laden en hoe werkt dat? Op de directe plaats van bestemming waren in elk geval geen laadpalen. We hebben overwogen om de auto dan in Best aan een laadpaal te zetten en gebruik te maken van de shuttlebus van het station naar het hardloopparcours. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan. We hebben ons probleem vooruit geschoven tot het eind van de middag, bij ons vertrek. Mijn passagiers/collega’s hadden gelukkig apps gedownload waarop te zien was waar laadpalen te vinden waren. Het was wel duidelijk dat we een een snelle laadpaal moesten hebben. Die vonden we op een paar kilometer afstand. Dus wij op pad en de auto aan de laadpaal gezet. De tijd gebruikt om verder uit te vogelen en te bespreken hoe we de terugweg verder aan zouden pakken. We moesten ook nog eten. Broodje bij het tankstation of terug naar Best, daar een restaurant zoeken en verder laden? Het werd het tweede.

Uiteindelijk, na het eten, om een uur of half 10, konden we weer op pad met een tot 98% opgeladen accu. Daarmee moesten we wel thuis zien te komen. En dat is ook gelukt! Met verlichting, maar zonder de kachel. Dat durfden we niet. We hebben de blower een paar keer aangezet, maar daarmee liep de actieradius behoorlijk terug. Uiteindelijk hadden we op het eind nog 23km over, van de aangegeven 220km bij vertrek in Best. Op een feitelijke afstand van 137km is dat best een verschil!

Volgend jaar is ambtenarenveldloop in Wierden. Enkele reis: 263km. Onze conclusie: daar komen we nooit met de elektrische dienstauto. Maar dat is onzin! We moeten de reis alleen anders organiseren. Heel simpel.

Zo is het ook heel simpel om vast te houden aan onze conclusie dat de elektrische auto voor volgend jaar geen optie is. We stappen dan gewoon weer in een paar benzine- of dieselauto’s en doen dan wat we gewend zijn. Geen probleem.

Of we kiezen voor het andere. Dat vraagt dan een andere voorbereiding en de reis zal er anders uitzien. We kunnen niet in één ruk door. En omdat er nog niet overal snellaadstations te vinden zijn bij gewone tankstations, zullen we dit moeten plannen. Of tenminste onze telefoon bij de hand moeten hebben met de juiste app.

Wat heeft dit met informatiebeheer te maken? Niets en alles.

Nog steeds kom ik DIV-ers tegen die alles bij het oude willen laten en het DMS of zaaksysteem als enige bron van informatie zien en vinden dat al het archief in dit systeem gevormd wordt of zou moeten worden. DIV-ers die niet willen zien en ontdekken dat het informatiebeheer meer is dan die ene weg, dat ene systeem. Een systeem en kijk op ons vak die het probleem van goed informatiebeheer niet oplossen.

Mijn advies: kies voor een bredere blik op ons vakgebied, die aansluit bij de werkelijkheid in de organisatie. Leer deze organisatie nog beter kennen en ga in gesprek met je collega’s over de manier waarop je, met elkaar, het informatiebeheer het best kunt organiseren. Het verrijkt jezelf en de organisatie.

Jack Karelse

Terug naar overzicht