Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM)

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt u de laatste kennis die u nodig heeft om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkelt u vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van u verwacht dat u kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: u adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang bent u zich bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kunt u doorstomen naar de Leergang Recordmanager binnen de VHIC Faculty.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
30 oktober 2020 Introductie & Perspectief op het vakgebied
5 november 2020 Adviseren over wet- en regelgeving
12 november 2020 Inrichten van recordmanagement
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
3 december 2020 Analyseren van werkprocessen
10 december 2020 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
17 december 2020 Inrichten en beheren van een ordeningsplan & beheer van schijven en mailboxen
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
14 januari 2021 Audit en control
21 januari 2021 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
28 januari 2021 Duurzaam digitaal werken
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
11 februari 2021 Ondernemend adviseren
18 februari 2021 Samenwerken en adviseren
4 maart 2021 Instrueren en presenteren
11 maart 2021 Presentatiedag
Module 5 Praktijkopdracht (POD)
27 mei 2021 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement wordt u toegelaten als u (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1) en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8 à 10 uur per week.

Maatwerk

Het is ook mogelijk op deze leergang intern in uw organisatie te laten verzorgen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en kosten.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

8

Gevolgd traject: Beheerderstraining ISMS
Ervaring: Prima training en goede uitleg

Rob uit Heerlen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Beheerderstraining ISMS
Ervaring: Helder

Charlotte uit Brunssum

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

7

Gevolgd traject: Beheerderstraining ISMS
Ervaring: Geeft goed beeld van wat VHIC kan betekenen voor de organisatie

R. uit Utrecht

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 6
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Beheerderstraining ISMS
Ervaring: Prima training op afstand

Maurice uit Zoetermeer

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: DIV in verandering
Ervaring: Interessante sessie

R. uit Vinkeveen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

Laad meer ervaringen

10

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: heel informatief en gericht op onze groep

Sylvia Hessels uit Uden

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10

8

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: Leerzaam

Klaas uit Delfzijl

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 4
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: Een mooie leerervaring

Jozsef uit Alphen aan den Rijn

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: Het was heel leerzaam en nuttig en al in staat om het in praktijk toe te passen.

Hrvoje uit Capelle aan den IJssel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Ervaring: Geweldige uitleg

Harriette uit 's-Hertogenbosch

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: Goed

Ed uit Panningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

8

Ervaring: prima

Betsie uit Deurne

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Ervaring: Vol lof over de eerste online VHIC zoom cursus.

Margreet uit Deurne

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Ervaring: vlotte en interessante cursus

Ellen uit Deurne

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 6
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Beheerderstraining ISMS
Ervaring: prima, goede locatie, parkeerplaats,

leen uit den helder

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

5

Ervaring: redelijk

Sabit uit Amsterdam

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): -
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 6
Faciliteiten: 6

6

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: twijfelachtig

Hetty uit Egmond aan Zee

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 4
Praktische toepasbaarheid lesstof: 4
Deskundigheid trainer(s): 6
Faciliteiten: 4
Communicatie: 6

7

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: Leerzaam

Peter uit Venlo

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Postitieve ervaring

Frieda uit Raalte

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

7

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: .

Rene uit Lelystad

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: opfrissende veelzijdige sessies

Daniël uit Pijnacker

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Leerzame cursus die aansloot bij mijn verwachtingen

M. uit Raalte

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Ervaring: Zeer leerzaam

Menne uit Groningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

6

Ervaring: Het goed om de ervaring van andere te horen

Marian uit Neerpelt

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

9

Gevolgd traject: Leergang Informatiebeheerder
Ervaring: Past perfect bij de ontwikkeling die we doormaken als cluster DIV

Albert uit Veldhoven

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 6
Communicatie: 9