Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM)

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt u de laatste kennis die u nodig heeft om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkelt u vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van u verwacht dat u kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: u adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang bent u zich bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kunt u doorstomen naar de Leergang Recordmanager binnen de VHIC Faculty. VHIC Faculty geeft geen vrijstellingen voor de opleidingen.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
4 oktober 2022 Introductie & Perspectief op het vakgebied
11 oktober 2022 Adviseren over wet- en regelgeving
1 november 2022 Inrichten van recordmanagement
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
22 november 2022 Analyseren van werkprocessen
29 november 2022 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
6 december 2022 Inrichten en beheren van een ordeningsplan & beheer van schijven en mailboxen
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
17 januari 2023 Audit en control
24 januari 2023 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
31 januari 2023 Duurzaam digitaal werken
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
14 februari 2023 Ondernemend adviseren
21 februari 2023 Samenwerken en adviseren
7 maart 2023 Instrueren en presenteren
14 maart 2023 Presentatiedag
Module 5 Eindopdracht
6 juni 2023 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement wordt u toegelaten als u (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1) en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8-10 uur per week naast de geplande lesdagen gedurende de looptijd van de opleiding. Deze studiebelasting bestaat uit de voorbereiding en thuisopdracht voor de volgende lesdag, het maken van de moduleopdrachten en de eindopdracht.

Maatwerk

De leergangen van de VHIC Faculty kennen uitsluitend een open inschrijving.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

6

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Aan de hand genomen m.b.t. het gebruik en beheer van de I-Navigator

Rick uit Beekdaelen

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Rustige uitleg, goede kennis

Nico Barski uit Nuth

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: prima tool voor gemeentelijke processen incl. AVG WPG WOO/WEP BIO

Roger uit Schinnen

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Twee leerzame en nuttige cursusdagen

Peter uit Gemeente Zundert

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: goede presentatie

Rana uit Almere

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

Laad meer ervaringen

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Op hoofdlijnen uitleg gekregen over wat er allemaal bij informatiebeheer komt kijken.

Evelyne Notté uit Reuver

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Goede interactie docent cursisten

Gert Pieter uit Roermond

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 9

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Drie prettige en leerzame cursusdagen

Richard Kornet uit Bergen L

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Goede training.

A. Ibañez uit Alphen a/d Rijn

Totaal oordeel: 8

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: goed verhaal, iets te weinig tijd

Marleen Dietz uit Gorinchem

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 8

10

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: nuttige cursus

Corine Vermeulen uit Culemborg

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 9

7

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Goede uitleg presentatie

Halima uit Alphen aan den Rijn

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

7

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: In vogelvlucht bijgepraat over de ontwikkelingen in het vakgebied

Henk uit Verweij

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 4
Communicatie: 6

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Heel veel informatie op alle onderdelen van Informatiebeheer

Margriet uit Alphen aan den Rijn

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 4
Communicatie: 5

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Een goede cursus

Bram uit Hulst

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 9
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Zinvolle toevoeging

I.Hurxkens-Beckers uit Heythuysen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Weer een stukje wijzer geworden

Rene uit Leudal

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

7

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Degelijke en onderhoudende cursus gegeven door goede docent

Erik uit Bunschoten

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 4
Deskundigheid trainer(s): 7

9

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Op scherp gezet door deskundig docent

Annika uit Windrich

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Leerzame, interactieve dag

Henk Korlaar uit Bunschoten

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Prima cursus!

Madelon uit Leusden

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 5
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: duidelijk en to the point

Pina Urru uit Beesel

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Leerzame cursus

Timmer-van der Wal uit Leerbroek

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Duidelijkheid en inzicht wat de gevolgen zijn voor DIV door alle nieuwe regelgeving

Astrid van Zanten uit Vianen

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Ik heb er heel veel van opgestoken!

Trudy uit Hilversum

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10