Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) najaar 2023

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt je de laatste kennis die je nodig hebt om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkel je vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van je verwacht dat je kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: je adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang ben je je bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kun je beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Ben je op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Ken je de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kun je met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Ben je een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kun je veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kun je gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kun je de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kun je een team coördineren en aansturen, onderhoud je contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvang je een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kun je doorstomen naar de Leergang Recordmanager binnen de VHIC Faculty. VHIC Faculty geeft geen vrijstellingen voor de opleidingen.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
2 oktober 2023 Introductie & Perspectief op het vakgebied
9 oktober 2023 Adviseren over wet- en regelgeving
30 oktober 2023 Inrichten van recordmanagement
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
20 november 2023 Analyseren van werkprocessen
27 november 2023 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
4 december 2023 Inrichten en beheren van een ordeningsplan & beheer van schijven en mailboxen
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
15 januari 2024 Audit en control
22 januari 2024 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
29 januari 2024 Duurzaam digitaal werken
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
26 februari 2024 Ondernemend adviseren
4 maart 2024 Samenwerken en adviseren
11 maart 2024 Instrueren en presenteren
18 maart 2024 Presentatiedag
Module 5 Eindopdracht
24 juni 2024 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement word je toegelaten als je (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of een relevant MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1 of de Leergang informatiebeheerder), 3-6 maanden werkervaring in het vakgebied heeft en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer.  Indien je helemaal geen werkervaring hebt in het vakgebied, raden wij je aan eerst de Basiscursus informatiebeheer te volgen. Na aanmelding ontvangt je een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8-10 uur per week naast de geplande lesdagen gedurende de looptijd van de opleiding. Deze studiebelasting bestaat uit de voorbereiding en thuisopdracht voor de volgende lesdag, het maken van de moduleopdrachten en de eindopdracht.

Maatwerk

De leergangen van de VHIC Faculty kennen uitsluitend een open inschrijving.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

7

Gevolgd traject: Beheren van verwerkingsregisters onder de AVG en Wpg in de i-Navigator
Ervaring: Leerzame training

Sissi jaeqx uit Brunssum

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Goed voor up to date houden kennis

Frandy uit brunssum

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Leerzaam, duidelijk en een heldere cursus. Uitstekend!!

Ali Tasar uit Pijnacker

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Geweldig inzicht informatiebeheer gekregen in 3 lesdagen. Top :-)

Pieter uit Tilburg

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Beheren van verwerkingsregisters onder de AVG en Wpg in de i-Navigator
Ervaring: Leerzame dag

Idse uit Boonstra

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9

Laad meer ervaringen

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Leerzame interactieve training

Emma uit Velsen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: -

Sandra uit Urk

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Leerzame basiscursus

Petra uit Utrecht

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

6

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Weinig interactie

Françoise uit Purmerend

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

5

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Had er meer van verwacht.

Marlo uit Lansingerland

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 5
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 5
Communicatie: 8

5

Ervaring: De docenten hebben zeer veel kennis in huis, maar de opbouw van de cursus bevorderde mijn leerproces niet. In de lessenreeks zat geen lijn en geen structuur. Er was soms zelfs sprake van overlap. Hebben de docenten van de voren niet afgestemd wat zij zouden gaan bespreken? De individuele lessen kende ook niet altijd een logische opbouw. De docenten waren over het algemeen veel aan het zenden. Ik had meer geleerd wanneer wij de geleerde kennis hadden mogen toepassen op een casus en wanneer er meer werd gevarieerd in werkvormen. Docent *** krijgt van mij een onvoldoende. Hij vertelde erg veel anekdotes, laat cursisten niet uitpraten en geeft zeer weinig theorie. Het heeft een hoog 'opa vertelt' gehalte. Zijn timemanagement was niet goed. De docent gaat het gesprek niet aan en presenteert zijn eigen mening veelal als de waarheid. Ik wil de organisatie meegeven dat zij op didactisch vlak veel te winnen hebben. Nogmaals: varieer in werkvormen, dan heb je al de helft gewonnen. Voor de algehele opbouw: 1. Terugblik vorige cursusdag. 2. Introduceren van het onderwerp en zo de voorkennis activeren. 3. Presenteer de lesdoelen/leerdoelen. 4. Geef uitleg/theorie. 5. Geef een opdracht of oefening. 6. Controleer of de leerdoelen zijn behaald. 7. Blik vooruit op de volgende cursusdag.

Inge uit Hoorn

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): -
Praktische toepasbaarheid lesstof: 5
Deskundigheid trainer(s): 5
Faciliteiten: 3

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: duidelijk verhaal

J uit Velsen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

10

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Goede cursus door eigen onderzoek en groepsdiscussies

Wouter uit Eindhoven

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Heel verhelderende cursus

Karsten uit Amersfoort

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Gedegen cursus met leerzame en leuke opdrachten

Voornaam uit Plaats

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Zeer prettig bij te wonen sessie door kundige trainer

Martine Leuring uit IJmuiden

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Leerzaam en praktisch toepasbaar

Danny Adams uit Utrecht

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

9

Ervaring: Verhelderend

Lester uit Amersfoort

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Functioneel beheer en informatieveiligheid
Ervaring: Prima uitgelegd allemaal

Anja Otto uit velsen-noord

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

10

Gevolgd traject: Kwaliteitszorg en risicomanagement
Ervaring: Leerzaam en leuk

jenny uit oudenbosch

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Kwaliteitszorg en risicomanagement
Ervaring: Interessante cursus

Rutger van Riezen uit Hoogeveen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Kwaliteitszorg en risicomanagement
Ervaring: Inhoudelijk zeer interessant als start naar kwaliteitsmanagement!

Bernadette Kramer uit Drenthe

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Het was veel maar wel duidelijk

Gitte Kuiper uit Neede

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Interssant en leuke manier van deelnemen

Betsie uit Uithuizen

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Zo veel kennis huis!

Larissa uit Amstelveen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10