Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) najaar 2023

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt u de laatste kennis die u nodig heeft om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkelt u vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van u verwacht dat u kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: u adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang bent u zich bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kunt u doorstomen naar de Leergang Recordmanager binnen de VHIC Faculty. VHIC Faculty geeft geen vrijstellingen voor de opleidingen.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
5 oktober 2023 Introductie & Perspectief op het vakgebied
12 oktober 2023 Adviseren over wet- en regelgeving
2 november 2023 Inrichten van recordmanagement
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
23 november 2023 Analyseren van werkprocessen
30 november 2023 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
7 december 2023 Inrichten en beheren van een ordeningsplan & beheer van schijven en mailboxen
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
18 januari 2024 Audit en control
25 januari 2024 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
1 februari 2024 Duurzaam digitaal werken
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
29 februari 2024 Ondernemend adviseren
7 maart 2024 Samenwerken en adviseren
14 maart 2024 Instrueren en presenteren
21 maart 2024 Presentatiedag
Module 5 Eindopdracht
27 juni 2024 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement wordt u toegelaten als u (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1) en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8-10 uur per week naast de geplande lesdagen gedurende de looptijd van de opleiding. Deze studiebelasting bestaat uit de voorbereiding en thuisopdracht voor de volgende lesdag, het maken van de moduleopdrachten en de eindopdracht.

Maatwerk

De leergangen van de VHIC Faculty kennen uitsluitend een open inschrijving.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Duidelijke uitleg

Marjolein uit Opmeer

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Goede combinatie van theorie en praktijk

Ewout uit Haarlem

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Interessant

olaf uit Zeist

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

6

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Een oke cursus, maar niet fantastisch

Patrick uit Dillon

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 4
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

6

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Leerzaam, maar niet toereikend.

Viggo uit Amsterdam

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

Laad meer ervaringen

10

Gevolgd traject: Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Kundige man die goed doorhad wat zijn publiek wel en niet wilde weten

Steven uit Enschede

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Goed verzorgde dagen waar ik veel kennis heb opgedaan.

Siebe uit Drachten

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Duidelijke uitleg en boeiend gebracht.

Laura uit Noordwijk

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Leuke cursus met veel actieve inbreng

Vera uit NOORDWIJK

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Wat wordt gezien als saaie kost, weet de trainer toch goed over te brengen.

Joost uit Noordwijk

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: prima

Annemarie uit Venlo

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Deskundige en flexibele training

Carlo uit Amsterdam

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: leerzaam, deskundig geleide cursusdag

Lilian uit Venlo

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: leerzaam

Leontine uit De Meern

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Ze verzorgen goede trainingen.

2304-i-NAV uit Volendam

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Erg leerzaam

2304-i-NAV uit Wormerland

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Zeer onderhoudend en uitnodigend tot het leren van meer

Ramona uit Maastricht

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Duidelijke, up-to-date training

Chris uit .

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Fijne cursus

Bianca uit Winterswijk

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Heel veel informatie die mij helpen mijn werk beter te doen

Michel uit Maastricht

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Een cursus waar diverse zaken m.b.t. de hedendaagse informatiehuishouding aan bod komt.

Francien uit Oud-Gastel

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Een zeer interessante training. Nu kan ik veel termen plaatsen.

Ingrid Wilms uit Roermond

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 7

5

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Helaas niet volgens verwachting

Naomi Dumas uit Hilvarenbeek

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 5
Deskundigheid trainer(s): 5
Faciliteiten: 10
Communicatie: 5

5

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: De eerste training dag van Top, de tweede wat minder en de derde was een ramp.

Meriem Kariouh uit Hilvarenbeek

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 4
Deskundigheid trainer(s): 4
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Veel nuttige informatie opgedaan betreffende het informatiebeheer

Ivette Hutschemakers uit Maastricht

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8