Incompanytraining – Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020

Als opsteller en auteur van de nieuwe selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen van 2017 en 2020 hebben wij als geen ander kennis van de totstandkoming, de methodiek en de toepassing van de selectielijst. Met deze kennis kunnen wij je in één dag precies uitleggen hoe de nieuwe selectielijst in de praktijk ingevoerd en toegepast moet worden. Ook geven we je richtlijnen t.a.v. de keuzes in de toepassing van de selectielijst 2017 versus 2020.

Nieuwe methodiek

Met de selectielijst 2017 werd de nieuwe selectiemethodiek van het Nationaal Archief vertaald in de methodiek van de gemeentelijke selectielijst. Hiermee vond een verschuiving plaats van documentgericht naar resultaatgericht waarderen. In deze cursus leggen wij uit waarom deze verschuiving noodzakelijk was, wat dit in de praktijk voor jou betekent en gaan we uitgebreid oefenen met het toepassen van de nieuwe methodiek. Daarnaast gaan we in op de drie invalshoeken die bepalen wat de waarde is van archieven: de systeemanalyse, de trendanalyse en de risicoanalyse.

Inhoudelijke wijzigingen t.o.v. de selectielijst 2017

De wijzigingen in de selectielijst 2020 zijn voornamelijk inhoudelijk en wat daarbij opvalt zijn de bewaartermijnen voor ‘nieuwe’ soorten gegevens (algoritmes, logingegevens e.d.). Uiteraard is ook aandacht voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waardoor een aantal bewaartermijnen is aangepast of toegevoegd. Daarnaast zijn omissies uit de selectielijst 2017 aangepast en zijn ontbrekende resultaten toegevoegd.

Omdat de Selectielijst 2020 verbeteringen bevat van de Selectielijst 2017, dient een organisatie een praktische afweging te maken over het toepassen van bewaartermijnen uit de Selectielijst 2020 op zaken uit 2017 t/m 2019. In een aantal van die gevallen is het te adviseren om de selectielijst 2020 te volgen omdat bewaartermijnen uit 2017 bij nader inzien incorrect was of ontbraken. In andere gevallen moet de Selectielijst 2017 gevolgd worden omdat bijvoorbeeld wettelijke bewaartermijnen pas op een later tijdstip zijn ingegaan (bijv. per 01-01-2020) en de zaken uit 2017 t/m 2019 dus andere bewaartermijnen hebben. Onze docenten geven je in de cursus een leidraad welke keuzes op welk moment gemaakt kunnen en dienen te worden.

Hotspotmonitor 

Tot slot besteden we in de training ook aandacht aan de lokale hotspotmonitor en hoe je dit in de praktijk kunt uitvoeren.

De praktijk staat centraal

Uiteindelijk gaat het niet om de theorie achter de selectielijst maar om de toepassing in de praktijk. Daarom vormt de praktische toepassing van de waarderingsmethodiek van de nieuwe selectielijst vormt de rode draad van de cursus. Tijdens de cursus wordt daarom veel geoefend. Daarnaast is er voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen aan de praktijkervaren docenten en is er ruimte te discussiëren over de nieuwe selectielijst.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • Heb je inzicht in de totstandkoming van de selectielijst
  • Heb je inzicht in de nieuwe waarderingsmethodiek (procesgericht i.p.v. documentgericht)
  • Kun je de selectielijst 2020 effectief implementeren en toepassen in de eigen organisatie

 

Aan het einde van deze cursus ontvang  je een certificaat van deelname.

Programma

1. Introductie waardering en selectie. Wat is dat? Moet dat?

2. De nieuwe waarderingsmethodiek:

  • a. de aanleiding
  • b. de doelstelling
  • c. de risico-, trend- en systeemanalyse

3. De opzet van de selectielijst

  • a. procesgericht i.p.v. documentgericht
  • b. inhoudelijke wijzigingen selectielijst 2020 t.o.v. 2017

4. Het toepassen van de selectielijst

  • a. Generieke en specifieke resultaten
  • b. Gebruik van het hulpmiddel de selecttool

5. Aan de slag met de lokale hotspotmonitor

Voor het volgen van deze cursus dien je een laptop/tablet waarmee je verbinding kunt maken met internet mee te nemen naar de lesdag. De studiebelasting voor deze cursus bestaat uit het bijwonen van de lesdag.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor informatiespecialisten bij gemeenten en intergemeentelijke organisaties die verantwoordelijk zijn voor het proces van selectie en vernietiging en die moeten gaan werken met de selectielijst 2020.

Voorkennis van selectie- en waardering is een pré. Heb je deze kennis nog niet, dan raden wij je aan de cursus “Selectie en waardering van archieven” te volgen.

 

Maatwerk

Deze cursus wordt momenteel alleen nog als incompanytraining verzorgd.  Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en kosten via ons secretariaat. Zij zijn te bereiken via kcc@vhic.nl of telefonisch via 088 053 54 00

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

8

Gevolgd traject: Teams, MS 365 en Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Leerzaam samen met collega's

Wim uit Heerlen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: Leerzame cursus voor toepassing in de praktijk

Mick uit Heerlen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: 25 informatie specialist

Karen uit ALMERE

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

10

Gevolgd traject: Teams, MS 365 en Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Kundige docent, VHIC flexibel in maatwerk en ervaring met gemeenten.

Peter uit Kruiningen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10

8

Gevolgd traject: Teams, MS 365 en Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Heldere uitleg

Yolande uit Kruiningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10

Laad meer ervaringen

7

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: Theoretische instapcursus

Gerard uit Zierikzee

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10

7

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: Prima cursus!

Linda uit Kapelle

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: Veel informatie was goed te volgen

Hanneke uit reimerswaal

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Uitstekende uitleg

Daan uit Utrecht

Totaal oordeel: 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10

8

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Zeer interessant waar ik veel aan heb voor mijn werk

Pauline van den Belt uit Nijverdal

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 6

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Zeer interessant maar een beetje droog

Erica uit Hellendoorn

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima uitleg gehad

Bernd uit Goor

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10

10

Gevolgd traject: Zaakgericht werken
Ervaring: Prima training op maat

Marjo uit Utrecht

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 5
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 9

7

Gevolgd traject: Leergang Adviseur Recordmanagement
Ervaring: Het was een gezellige groep en de opleiding werd goed begeleid

Toinny uit Maastricht

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: leerzaam

Usha uit Utrecht

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Een toegevoegde waarde aan mijn opgedane vakkennis en ervaring

Vianney uit Wijlre

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 7
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: AI voor de informatieprofessional
Ervaring: Voor een introductie heel aardige cursus

Herman uit Venlo

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7

8

Gevolgd traject: AI voor de informatieprofessional
Ervaring: nieuwe dingen gezien en bekende dingen bevestigd

Ed uit Peel en Maas

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 10

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijke uitleg

Gertie uit Heerlen

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Een goede inhoudelijke cursus die praktische handvatten biedt

Kelly uit Hattem

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

6

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prijs-kwaliteit uit balans

Suzan uit Heesch

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 2
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Leergang Adviseur Recordmanagement
Ervaring: Leerzaam en betrokken!

Annette uit Haaksbergen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 7
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Goede gebruikerstraining

Arnoud uit Zaandam

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: AI voor de informatieprofessional
Ervaring: Informatieve basiscursus

Merel uit Staphorst

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Het was zeer leerzaam

Jamilla uit Amstelveen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 6