Cursus: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020

Als opsteller en auteur van de nieuwe selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen van 2017 en 2020 hebben wij als geen ander kennis van de totstandkoming, de methodiek en de toepassing van de selectielijst. Met deze kennis kunnen wij je in één dag precies uitleggen hoe de nieuwe selectielijst in de praktijk ingevoerd en toegepast moet worden. Ook geven we je richtlijnen t.a.v. de keuzes in de toepassing van de selectielijst 2017 versus 2020.

Nieuwe methodiek

Met de selectielijst 2017 werd de nieuwe selectiemethodiek van het Nationaal Archief vertaald in de methodiek van de gemeentelijke selectielijst. Hiermee vond een verschuiving plaats van documentgericht naar resultaatgericht waarderen. In deze cursus leggen wij uit waarom deze verschuiving noodzakelijk was, wat dit in de praktijk voor jou betekent en gaan we uitgebreid oefenen met het toepassen van de nieuwe methodiek. Daarnaast gaan we in op de drie invalshoeken die bepalen wat de waarde is van archieven: de systeemanalyse, de trendanalyse en de risicoanalyse.

Inhoudelijke wijzigingen t.o.v. de selectielijst 2017

De wijzigingen in de selectielijst 2020 zijn voornamelijk inhoudelijk en wat daarbij opvalt zijn de bewaartermijnen voor ‘nieuwe’ soorten gegevens (algoritmes, logingegevens e.d.). Uiteraard is ook aandacht voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waardoor een aantal bewaartermijnen is aangepast of toegevoegd. Daarnaast zijn omissies uit de selectielijst 2017 aangepast en zijn ontbrekende resultaten toegevoegd.

Omdat de Selectielijst 2020 verbeteringen bevat van de Selectielijst 2017, dient een organisatie een praktische afweging te maken over het toepassen van bewaartermijnen uit de Selectielijst 2020 op zaken uit 2017 t/m 2019. In een aantal van die gevallen is het te adviseren om de selectielijst 2020 te volgen omdat bewaartermijnen uit 2017 bij nader inzien incorrect was of ontbraken. In andere gevallen moet de Selectielijst 2017 gevolgd worden omdat bijvoorbeeld wettelijke bewaartermijnen pas op een later tijdstip zijn ingegaan (bijv. per 01-01-2020) en de zaken uit 2017 t/m 2019 dus andere bewaartermijnen hebben. Onze docenten geven je in de cursus een leidraad welke keuzes op welk moment gemaakt kunnen en dienen te worden.

Hotspotmonitor 

Tot slot besteden we in de training ook aandacht aan de lokale hotspotmonitor en hoe je dit in de praktijk kunt uitvoeren.

De praktijk staat centraal

Uiteindelijk gaat het niet om de theorie achter de selectielijst maar om de toepassing in de praktijk. Daarom vormt de praktische toepassing van de waarderingsmethodiek van de nieuwe selectielijst vormt de rode draad van de cursus. Tijdens de cursus wordt daarom veel geoefend. Daarnaast is er voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen aan de praktijkervaren docenten en is er ruimte te discussiëren over de nieuwe selectielijst.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • Heb je inzicht in de totstandkoming van de selectielijst
  • Heb je inzicht in de nieuwe waarderingsmethodiek (procesgericht i.p.v. documentgericht)
  • Kun je de selectielijst 2020 effectief implementeren en toepassen in de eigen organisatie

 

Aan het einde van deze cursus ontvang  je een certificaat van deelname.

Programma

1. Introductie waardering en selectie. Wat is dat? Moet dat?

2. De nieuwe waarderingsmethodiek:

  • a. de aanleiding
  • b. de doelstelling
  • c. de risico-, trend- en systeemanalyse

3. De opzet van de selectielijst

  • a. procesgericht i.p.v. documentgericht
  • b. inhoudelijke wijzigingen selectielijst 2020 t.o.v. 2017

4. Het toepassen van de selectielijst

  • a. Generieke en specifieke resultaten
  • b. Gebruik van het hulpmiddel de selecttool

5. Aan de slag met de lokale hotspotmonitor

Voor het volgen van deze cursus dien je een laptop/tablet waarmee je verbinding kunt maken met internet mee te nemen naar de lesdag. De studiebelasting voor deze cursus bestaat uit het bijwonen van de lesdag.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor informatiespecialisten bij gemeenten en intergemeentelijke organisaties die verantwoordelijk zijn voor het proces van selectie en vernietiging en die moeten gaan werken met de selectielijst 2020.

Voorkennis van selectie- en waardering is een pré. Heb je deze kennis nog niet, dan raden wij je aan de cursus “Selectie en waardering van archieven” te volgen.

 

Maatwerk

Het is ook mogelijk op de cursus intern in jouw organisatie te laten verzorgen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en kosten via ons cursussecretariaat. Zij zijn te bereiken via info@vhic.nl of telefonisch via 088 053 54 00

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

9

Gevolgd traject: Teams, MS 365 en Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Goede uitleg en genoeg tijd om vragen te stellen

Erica uit hellendoorn

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Informatief

Astrid uit Maastricht

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: Overtrof de verwachtingen

Jan uit Nijverdal

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Nuttige tweedaagse onder leiding van een deskundige trainer

John uit Veenendaal

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 9

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Een goede manier om het hoe en waarom van I-Navigator te begrijpen

Dennis uit Veenendaal

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9

Laad meer ervaringen

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Vooral theorie rondom model interessant

Erwin uit Veenendaal

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: veel informatie door een deskundige trainer

Hans uit Amsterdam

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Zeer interessant, Goede uitleg

Antoine uit Hulst

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

6

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training

Jesper uit Alkmaar

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Goede en nuttige training, de docent is erg kundig.

Niek uit Wierden

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: Leerzaam

Belinda uit Maastricht

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: AI voor de informatieprofessional
Ervaring: Goed kennis kunnen maken met de basis van AI.

Corné uit Boxtel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Goede afwisseling van theorie en praktijk

Dicky uit Beneden-Leeuwen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Microsoft Office 365 slim en efficiënt inzetten
Ervaring: De training voldeed volledig aan de verwachting

Leo uit Goes

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 6

8

Gevolgd traject: Leergang Informatiebeheerder
Ervaring: Ik vond de cursus zeer leerzaam

Darifa Rahou uit Zaltbommel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 7
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Goede aanvulling op kennis en kunde

Ko uit Groningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: De RecordsManagementTool als pre-ingest-tool voor e-depots
Ervaring: In 2 dagdelen een zeer waardevolle schat aan informatie gekregen over het RM tool

Ludy uit Den Haag

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: De RecordsManagementTool als pre-ingest-tool voor e-depots
Ervaring: In twee sessies héél veel zeer nuttige informatie over de RM Tool

Feijke uit Den Haag

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Interessante en nuttige cursus

Nienke uit Enschede

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Goede cursusleiders, goede organisatie.

Arjen uit Renkum

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Een hele goede basis

Bart uit Tilburg

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Basiscursus informatiebeheer
Ervaring: Heel leerzaam

Leontine uit De meern

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Het e-depot als basis voor de informatiehuishouding
Ervaring: Een inspirerende dag waarbij de kracht van herhaling goed tot uiting is gekomen

Olaf uit Capelle aan den IJssel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Het e-depot als basis voor de informatiehuishouding
Ervaring: Praktische training over het gebruik van het e-depot

Patrick uit Robijn

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 6

8

Gevolgd traject: AI voor de informatieprofessional
Ervaring: Fijne training

Dirk uit Rotterdam

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 7
Communicatie: 8