Cursus: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020

Als opsteller en auteur van de nieuwe selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen van 2017 en 2020 hebben wij als geen ander kennis van de totstandkoming, de methodiek en de toepassing van de selectielijst. Met deze kennis kunnen wij u in één dag precies uitleggen hoe de nieuwe selectielijst in de praktijk ingevoerd en toegepast moet worden. Ook geven we u richtlijnen t.a.v. de keuzes in de toepassing van de selectielijst 2017 versus 2020.

Nieuwe methodiek

Met de selectielijst 2017 werd de nieuwe selectiemethodiek van het Nationaal Archief vertaald in de methodiek van de gemeentelijke selectielijst. Hiermee vond een verschuiving plaats van documentgericht naar resultaatgericht waarderen. In deze cursus leggen wij u uit waarom deze verschuiving noodzakelijk was, wat dit in de praktijk voor u betekent en gaan we uitgebreid oefenen met het toepassen van de nieuwe methodiek. Daarnaast gaan we in op de drie invalshoeken die bepalen wat de waarde is van archieven: de systeemanalyse, de trendanalyse en de risicoanalyse.

Inhoudelijke wijzigingen t.o.v. de selectielijst 2017

De wijzigingen in de selectielijst 2020 zijn voornamelijk inhoudelijk en wat daarbij opvalt zijn de bewaartermijnen voor ‘nieuwe’ soorten gegevens (algoritmes, logingegevens e.d.). Uiteraard is ook aandacht voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waardoor een aantal bewaartermijnen is aangepast of toegevoegd. Daarnaast zijn omissies uit de selectielijst 2017 aangepast en zijn ontbrekende resultaten toegevoegd.

Omdat de Selectielijst 2020 verbeteringen bevat van de Selectielijst 2017, dient een organisatie een praktische afweging te maken over het toepassen van bewaartermijnen uit de Selectielijst 2020 op zaken uit 2017 t/m 2019. In een aantal van die gevallen is het te adviseren om de selectielijst 2020 te volgen omdat bewaartermijnen uit 2017 bij nader inzien incorrect was of ontbraken. In andere gevallen moet de Selectielijst 2017 gevolgd worden omdat bijvoorbeeld wettelijke bewaartermijnen pas op een later tijdstip zijn ingegaan (bijv. per 01-01-2020) en de zaken uit 2017 t/m 2019 dus andere bewaartermijnen hebben. Onze docenten geven u in de cursus een leidraad welke keuzes op welk moment gemaakt kunnen en dienen te worden.

Hotspotmonitor 

Tot slot besteden we in de training ook aandacht aan de lokale hotspotmonitor en hoe u dit in de praktijk kunt uitvoeren.

De praktijk staat centraal

Uiteindelijk gaat het niet om de theorie achter de selectielijst maar om de toepassing in de praktijk. Daarom vormt de praktische toepassing van de waarderingsmethodiek van de nieuwe selectielijst vormt de rode draad van de cursus. Tijdens de cursus wordt daarom veel geoefend. Daarnaast is er voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen aan de praktijkervaren docenten en is er ruimte te discussiëren over de nieuwe selectielijst.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • Heeft u inzicht in de totstandkoming van de selectielijst
  • Heeft u inzicht in de nieuwe waarderingsmethodiek (procesgericht i.p.v. documentgericht)
  • Kunt u de selectielijst 2020 effectief implementeren en toepassen in de eigen organisatie

 

Aan het einde van deze cursus ontvangt u een certificaat van deelname.

Programma

1. Introductie waardering en selectie. Wat is dat? Moet dat?

2. De nieuwe waarderingsmethodiek:

  • a. de aanleiding
  • b. de doelstelling
  • c. de risico-, trend- en systeemanalyse

3. De opzet van de selectielijst

  • a. procesgericht i.p.v. documentgericht
  • b. inhoudelijke wijzigingen selectielijst 2020 t.o.v. 2017

4. Het toepassen van de selectielijst

  • a. Generieke en specifieke resultaten
  • b. Gebruik van het hulpmiddel de selecttool

5. Aan de slag met de lokale hotspotmonitor

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor informatiespecialisten bij gemeenten en intergemeentelijke organisaties die verantwoordelijk zijn voor het proces van selectie en vernietiging en die moeten gaan werken met de selectielijst 2020.

Voorkennis van selectie- en waardering is een pré. Heeft u deze kennis nog niet dan raden wij u aan de cursus “Toepassing van archiefselectie” te volgen.

De studiebelasting voor deze cursus bestaat uit het bijwonen van de lesdag.

Maatwerk

Het is ook mogelijk op de cursus intern in uw organisatie te laten verzorgen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en kosten via ons cursussecretariaat. Zij zijn te bereiken via info@vhic.nl of telefonisch via 088 053 54 00

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Leerzaam.

Dirk uit Herwijnen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Doelgerichte cursus mbt je vakgebied

P. uit Beusichem

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Leerzaam

Irma uit Enschede

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Leerzame lesdagen gehad

Yvonne Boeijenga uit Enschede

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Leerzaam

Marcel uit Culemborg

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

Laad meer ervaringen

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Een goede uitgebreide cursus wat belangrijk is voor informatiebeheer

Kelly uit Purmerend

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Leergang Adviseur Recordmanagement
Ervaring: Leerzame opleiding die goed aansluit bij de praktijk

Rosa uit Son en Breugel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Leergang Adviseur Recordmanagement
Ervaring: LARM intensief, maar puik opgezet

Ruben Schortinghuis uit Groningen

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Leuk om op deze manier dingen te leren over preserveren.

Tea uit Leeuwarden

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Boeiende cursus

Patricia uit Anna Paulowna

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

10

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Een hele goede inleiding in de praktijk rondom duurzaamheidsbeleid

Reem uit Leeuwarden

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

9

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Zeer leerzaam

Ids uit leeuwarden

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Leuke en leerzame cursus.

Mirjam uit Leeuwarden

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 9

8

Ervaring: interessant, actueel en diskundig

Jane uit Den Helder

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Prima cursus

Coby uit Beckers

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: Prima cursus die aan de verwachtingen voldeed

Sieger uit Deventer

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Absoluut leerzaam, maar wel een overkill aan informatie wat eenzijdig overgebracht

Corné uit Den Haag

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 6

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Goed

Jeanette Kranendonk uit Hippolytushoef

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: Zeer informatief - mag doch interactiever en meer praktijkgericht

Max uit Nijmegen

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 9

7

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: De cursus heeft mij inzicht gegeven over hoe mijn afdeling zich beter kan profileren

Jeroen uit Arkesteijn

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 9

10

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: inhoudelijk kennis over diverse onderwerpen zijn prima

hennie uit Buitenpost

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Beheerderstraining Recourse GRC Tool
Ervaring: Prima toelichting op de systeem

Nicolette Koks uit Alkmaar

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk

Helen uit Nijmegen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Zaakgericht werken
Ervaring: Vernieuwend en goede inhoud van de cursus

Laura uit Druten

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

7

Gevolgd traject: Praktijkdagen informatiewet- en regelgeving
Ervaring: fijn, zo een pragmatische kijk van de docent op de materie!

linda uit smallegange

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 6