Cursus: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020

Als opsteller en auteur van de nieuwe selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen van 2017 en 2020 hebben wij als geen ander kennis van de totstandkoming, de methodiek en de toepassing van de selectielijst. Met deze kennis kunnen wij u in één dag precies uitleggen hoe de nieuwe selectielijst in de praktijk ingevoerd en toegepast moet worden. Ook geven we u richtlijnen t.a.v. de keuzes in de toepassing van de selectielijst 2017 versus 2020.

Nieuwe methodiek

Met de selectielijst 2017 werd de nieuwe selectiemethodiek van het Nationaal Archief vertaald in de methodiek van de gemeentelijke selectielijst. Hiermee vond een verschuiving plaats van documentgericht naar resultaatgericht waarderen. In deze cursus leggen wij u uit waarom deze verschuiving noodzakelijk was, wat dit in de praktijk voor u betekent en gaan we uitgebreid oefenen met het toepassen van de nieuwe methodiek. Daarnaast gaan we in op de drie invalshoeken die bepalen wat de waarde is van archieven: de systeemanalyse, de trendanalyse en de risicoanalyse.

Inhoudelijke wijzigingen t.o.v. de selectielijst 2017

De wijzigingen in de selectielijst 2020 zijn voornamelijk inhoudelijk en wat daarbij opvalt zijn de bewaartermijnen voor ‘nieuwe’ soorten gegevens (algoritmes, logingegevens e.d.). Uiteraard is ook aandacht voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waardoor een aantal bewaartermijnen is aangepast of toegevoegd. Daarnaast zijn omissies uit de selectielijst 2017 aangepast en zijn ontbrekende resultaten toegevoegd.

Omdat de Selectielijst 2020 verbeteringen bevat van de Selectielijst 2017, dient een organisatie een praktische afweging te maken over het toepassen van bewaartermijnen uit de Selectielijst 2020 op zaken uit 2017 t/m 2019. In een aantal van die gevallen is het te adviseren om de selectielijst 2020 te volgen omdat bewaartermijnen uit 2017 bij nader inzien incorrect was of ontbraken. In andere gevallen moet de Selectielijst 2017 gevolgd worden omdat bijvoorbeeld wettelijke bewaartermijnen pas op een later tijdstip zijn ingegaan (bijv. per 01-01-2020) en de zaken uit 2017 t/m 2019 dus andere bewaartermijnen hebben. Onze docenten geven u in de cursus een leidraad welke keuzes op welk moment gemaakt kunnen en dienen te worden.

Hotspotmonitor 

Tot slot besteden we in de training ook aandacht aan de lokale hotspotmonitor en hoe u dit in de praktijk kunt uitvoeren.

De praktijk staat centraal

Uiteindelijk gaat het niet om de theorie achter de selectielijst maar om de toepassing in de praktijk. Daarom vormt de praktische toepassing van de waarderingsmethodiek van de nieuwe selectielijst vormt de rode draad van de cursus. Tijdens de cursus wordt daarom veel geoefend. Daarnaast is er voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen aan de praktijkervaren docenten en is er ruimte te discussiëren over de nieuwe selectielijst.

Resultaat

Na afloop van deze cursus:

  • Heeft u inzicht in de totstandkoming van de selectielijst
  • Heeft u inzicht in de nieuwe waarderingsmethodiek (procesgericht i.p.v. documentgericht)
  • Kunt u de selectielijst 2020 effectief implementeren en toepassen in de eigen organisatie

 

Aan het einde van deze cursus ontvangt u een certificaat van deelname.

Programma

1. Introductie waardering en selectie. Wat is dat? Moet dat?

2. De nieuwe waarderingsmethodiek:

  • a. de aanleiding
  • b. de doelstelling
  • c. de risico-, trend- en systeemanalyse

3. De opzet van de selectielijst

  • a. procesgericht i.p.v. documentgericht
  • b. inhoudelijke wijzigingen selectielijst 2020 t.o.v. 2017

4. Het toepassen van de selectielijst

  • a. Generieke en specifieke resultaten
  • b. Gebruik van het hulpmiddel de selecttool

5. Aan de slag met de lokale hotspotmonitor

Voor het volgen van deze cursus dient u een laptop/tablet waarmee u verbinding kunt maken met internet mee te nemen naar de lesdag.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor informatiespecialisten bij gemeenten en intergemeentelijke organisaties die verantwoordelijk zijn voor het proces van selectie en vernietiging en die moeten gaan werken met de selectielijst 2020.

Voorkennis van selectie- en waardering is een pré. Heeft u deze kennis nog niet dan raden wij u aan de cursus “Selectie en waardering van archieven” te volgen.

De studiebelasting voor deze cursus bestaat uit het bijwonen van de lesdag.

Maatwerk

Het is ook mogelijk op de cursus intern in uw organisatie te laten verzorgen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en kosten via ons cursussecretariaat. Zij zijn te bereiken via info@vhic.nl of telefonisch via 088 053 54 00

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

8

Gevolgd traject: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding
Ervaring: De informatiecoach als gids in de informatiehuishouding

Marleen uit Wageningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Duidelijke uitleg

Marjolein uit Opmeer

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Goede combinatie van theorie en praktijk

Ewout uit Haarlem

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Interessant

olaf uit Zeist

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

6

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Een oke cursus, maar niet fantastisch

Patrick uit Dillon

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 4
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

Laad meer ervaringen

6

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Leerzaam, maar niet toereikend.

Viggo uit Amsterdam

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Kundige man die goed doorhad wat zijn publiek wel en niet wilde weten

Steven uit Enschede

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Leren Preserveren
Ervaring: Goed verzorgde dagen waar ik veel kennis heb opgedaan.

Siebe uit Drachten

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Duidelijke uitleg en boeiend gebracht.

Laura uit Noordwijk

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Leuke cursus met veel actieve inbreng

Vera uit NOORDWIJK

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Wat wordt gezien als saaie kost, weet de trainer toch goed over te brengen.

Joost uit Noordwijk

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: prima

Annemarie uit Venlo

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Sharepoint voor Functioneel en Technisch beheer
Ervaring: Deskundige en flexibele training

Carlo uit Amsterdam

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: leerzaam, deskundig geleide cursusdag

Lilian uit Venlo

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: leerzaam

Leontine uit De Meern

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Ze verzorgen goede trainingen.

2304-i-NAV uit Volendam

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Erg leerzaam

2304-i-NAV uit Wormerland

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Zeer onderhoudend en uitnodigend tot het leren van meer

Ramona uit Maastricht

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Duidelijke, up-to-date training

Chris uit .

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Fijne cursus

Bianca uit Winterswijk

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 9
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Heel veel informatie die mij helpen mijn werk beter te doen

Michel uit Maastricht

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Een cursus waar diverse zaken m.b.t. de hedendaagse informatiehuishouding aan bod komt.

Francien uit Oud-Gastel

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Een zeer interessante training. Nu kan ik veel termen plaatsen.

Ingrid Wilms uit Roermond

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 7

5

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Helaas niet volgens verwachting

Naomi Dumas uit Hilvarenbeek

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 5
Deskundigheid trainer(s): 5
Faciliteiten: 10
Communicatie: 5

5

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: De eerste training dag van Top, de tweede wat minder en de derde was een ramp.

Meriem Kariouh uit Hilvarenbeek

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 4
Deskundigheid trainer(s): 4
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8