Leergang Strategisch Informatie- en Recordmanager (LRM)

U leert de digitale informatiehuishouding in control te brengen en de risico’s die digitale informatie met zich meebrengt af te dekken. 

Recordmanagement omvat het zodanig beheren van informatie, dat deze toegankelijk wordt gemaakt, toegankelijk blijft en gebruikt kan worden zolang daaraan behoefte is. Dit vraagt om een doordachte manier van beheer. In de afgelopen jaren zijn informatiehuishoudingen grotendeels of geheel digitaal geworden. Dit maakt het beheersbaar en controleerbaar maken van informatie belangrijker dan ooit! Met één druk op de knop kunnen bestanden worden verwijderd, gedupliceerd of verplaatst, met positieve of negatieve gevolgen. Het is dan ook belangrijk dat de recordmanager zorgt dat er zorgvuldig wordt omgegaan met informatie in de gehele organisatie.

Recordmanagement is dus óók informatiemanagement. Informatie is een kritische succesfactor geworden in bedrijven en bij overheden. Het is een belangrijke waardefactor, even essentieel als personeel, financiën en de andere hulpmiddelen die een organisatie gebruikt om haar doelstellingen te bereiken. In deze leergang leert u hoe u als recordmanager het informatiemanagement binnen de organisatie regisseert en onderhoud.

De Leergang Strategisch Informatie- en Recordmanager (LRM) is een leergang op strategisch-tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM).

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Recordmanager heeft u het bij ons hoogst haalbare diploma voor de reeks tot Recordmanager op zak (Leergang Informatiebeheerder, Leergang Adviseur Recordmanagement, Leergang Strategisch Informatie- en Recordmanager). VHIC Faculty geeft geen vrijstellingen voor de opleidingen.

Lesprogramma

Module 1 Informatie als essentiele waardefactor
3 november 2022 Van Governance naar Information Governance
17 november 2022 Information Governance Framework
1 december 2022 Compliancy: voldoen aan wettelijke archiefkaders
15 december 2022 Compliancy: openbaarheid, privacy en auteursrecht
Module 2 Recordmanagement
19 januari 2023 Introductie op informatiearchitectuur
2 februari 2023 Pragmatische invulling van het kwaliteitszorgsysteem
16 februari 2023 Informatiebeveiliging
9 maart 2023 Big data en data science
Module 3 Duurzaamheidsvraagstukken
6 april 2023 Functionele beheerorganisatie met BiSL en verder
20 april 2023 Digitaal werken en digitaal documentbeheer
11 mei 2023 Digitaal duurzaam archiefbeheer
25 mei 2023 Procesapplicaties en het e-depot
Module 4 Regie over het verandertraject
15 juni 2023 Verandermanagement 1: de topdown benadering
29 juni 2023 Verandermanagement 2: de ontwikkel benadering
14 september 2023 Verandermanagement 3
28 september 2023 Lean procesmanagement
Afsluiting leergang Eindopdracht
7 december 2023 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op strategisch niveau richt zich op coördinatoren DIV of senior medewerkers binnen een afdeling informatiemanagement, die een wens hebben om door te groeien naar informatie- en/of kennismanager in functies zoals recordmanager, teamleider, afdelingshoofd, beleidsmedewerker, informatieadviseur.

Tot de Leergang Strategisch Informatie- en Recordmanager wordt u toegelaten indien u minimaal een diploma van de Leergang Adviseur Recordmanager, HBO-IDM of SOD-II heeft en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Tevens is twee jaar werkervaring in het vakgebied een vereiste voor deze leergang. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8 à 10 uur per week.

Maatwerk

De leergangen van de VHIC Faculty kennen uitsluitend een open inschrijving.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Interessant

Ghali uit Benkal

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 5
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Een prettige training over de i-Navigator

Sybren Steen uit Houten

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk en goed georganiseerd

Lola uit Nijmegen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Goede training met een kundige trainer

HDSR uit Houten

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 10

6

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training soms wat langdradig

Marianne uit Nijmegen

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 6

Laad meer ervaringen

6

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Had er meer van verwacht

Mariska uit Pijnacker

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 3
Deskundigheid trainer(s): 6
Faciliteiten: 10
Communicatie: 5

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training!

Erika uit Oude IJsselstreek

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Alles werd heel duidelijk en helder uitgelegd.

Elise uit Lekkerkerk

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Interessante keuze, mag iets sneller

Myriam uit Utrecht

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk

Hrvoje uit Capelle aan den IJssel

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

5

Ervaring: Leerzaam

Deniz uit Capelle aan den IJssel

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Zaakgericht werken
Ervaring: De training is helder uitgelegd en bij vragen krijg je uitgebreid antwoord.

Abdellah uit De Meern

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Duidelijke en goede training.

Wil uit Brunssum

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10

8

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Leerzaam en verhelderend

François uit Meierijstad

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Prima cursus

Antoine uit Veghel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Veel informatie in een kort tijdsbestek

Mirjam uit Meerssen

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk

Rob uit Hulsberg

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training

Jos uit Meerssen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10

7

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Heldere uitleg

Marga uit Heerhugowaard

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Leerzaam en verhelderend

Judith uit Heerhugowaard

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Leerzame cursus gegeven door gedreven en enthousiaste leider

Derk Jan uit Hoogwoud

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

9

Ervaring: Zeer leerzaam en uitgebreid!

Caroline uit Gruijters

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: uitstekende docent

colette kersten uit etten-leur

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Ervaring: Top

Bert Klein Haneveld uit Borculo

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

5

Gevolgd traject: Kwaliteitszorg en risicomanagement
Ervaring: teleurstellend en daarom erg duur

aart uit Brielle

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 3
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10