Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM)

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt u de laatste kennis die u nodig heeft om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkelt u vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van u verwacht dat u kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: u adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang bent u zich bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kunt u doorstomen naar de Leergang Recordmanager binnen de VHIC Faculty.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
8 november 2019 Introductie & Perspectief op het vakgebied
22 november 2019 Inrichten van recordmanagement
6 december 2019 Adviseren over wet- en regelgeving
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
17 januari 2020 Analyseren van werkprocessen
31 januari 2020 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
14 februari 2020 Inrichten en beheren van een ordeningsplan
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
13 maart 2020 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
27 maart 2020 Duurzaam digitaal werken
17 april 2020 Audit en control
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
8 mei 2020 Ondernemend adviseren
15 mei 2020 Samenwerken en adviseren
5 juni 2020 Instrueren en presenteren
19 juni 2020 Presentatiedag
Module 5 Praktijkopdracht (POD)
27 november 2020 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement wordt u toegelaten als u (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1) en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8 à 10 uur per week.

Maatwerk

Het is ook mogelijk op deze leergang intern in uw organisatie te laten verzorgen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en kosten.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

9

Gevolgd traject: Leergang Informatiebeheerder
Ervaring: Past perfect bij de ontwikkeling die we doormaken als cluster DIV

Albert uit Veldhoven

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 6
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Hele goede uitleg, gelukkig heb ik de presentatie PowerPoint kregen dan kan ik er af en toe nog eens

Jolanda uit Mijdrecht

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

6

Ervaring: Interessante training

Corné uit Boxtel

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: DIV in verandering
Ervaring: Prima training en Ad van Heijst geeft op een plezierige manier de presentaties en gaat goed in op vr

Sjoerd uit Leeuwarden

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

10

Gevolgd traject: Big Data: kansen en uitdagingen binnen de informatievoorziening
Ervaring: Leuke training met enthousiaste kundige docenten!

Martijn uit Doetinchem

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

Laad meer ervaringen

9

Gevolgd traject: DIV in verandering
Ervaring: Boeiend

Nelleke uit Burgum

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Big Data: kansen en uitdagingen binnen de informatievoorziening
Ervaring: De training overtrof mijn verwachtingen; stevig theoretisch fundament én praktijkgericht.

Tineke uit Breda

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Big Data: kansen en uitdagingen binnen de informatievoorziening
Ervaring: duidelijke uitleg van zo een groots onderwerp

Marlies uit Amsterdam

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Big Data: kansen en uitdagingen binnen de informatievoorziening
Ervaring: Leerzame cursus op gemotiveerde wijze gegeven

John uit Assen

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Big Data: kansen en uitdagingen binnen de informatievoorziening
Ervaring: Gedegen cursus

Hans uit Leiden

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

6

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: Goede service (lekker eten, drinken en aardig personeel) en leuk sfeer.

Simon uit Nijmegen

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Toepassing van archiefselectie
Ervaring: Prima klantgerichte benadering en behandeling. Er wordt meegedacht

Mart uit Herten

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Privacy en bescherming van (persoons)gegevens
Ervaring: leerzaam, actueel en kundig

Jos uit Goes

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Toepassing nieuwe gemeentelijke selectielijst
Ervaring: Goede uitleg en oefenmateriaal

Arie uit Heusden

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

9

Ervaring: Alles goed geregeld

Nina uit Castricum

Totaal oordeel: 9

8

Gevolgd traject: medewerker Informatievoorziening
Ervaring: 8

W. Schuijt uit Den Helder

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): Kwaliteitszorg en risicomanagement
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Recordmanager
Ervaring: 9

Rob uit Lelystad

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): Kwaliteitszorg en risicomanagement
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 9
Communicatie: 8

6

Ervaring: 6

anoniem uit

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): Kwaliteitszorg en risicomanagement
Praktische toepasbaarheid lesstof: 5
Deskundigheid trainer(s): 5
Faciliteiten: 5
Communicatie: 4

9

Gevolgd traject: Medewerker Informatievoorziening
Ervaring: 9

Richard uit Heemskerk

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): De AVG implementeren met het model DSP
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

10

Ervaring: 10

Semra uit Schiedam

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): De AVG implementeren met het model DSP
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Fuctioneel beheerder
Ervaring: 9

Michel uit Enschede

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): De AVG implementeren met het model DSP
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Stagiair privacy recht
Ervaring: 8

Amena uit Rotterdam

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): De AVG implementeren met het model DSP
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Medewerker Informatiebeheer
Ervaring: 9

Willy uit Lelystad

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): De AVG implementeren met het model DSP
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Functioneel beheerder
Ervaring: 8

Tim uit Lichtenvoorde

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): De AVG implementeren met het model DSP
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 9
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Consultant
Ervaring: 8

Carlo uit Sittard

Totaal oordeel: true
lesprogramma (actualiteit, relevantie): SharePoint als middel voor digitaal samenwerken en archiveren
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 6