Leergang – Adviseur Recordmanagement (LARM) voorjaar 2024

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt u de laatste kennis die u nodig heeft om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkelt u vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van u verwacht dat u kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: u adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang bent u zich bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kunt u doorstomen naar de Leergang Strategisch Informatie- en Recordmanager binnen de VHIC Faculty. VHIC Faculty geeft geen vrijstellingen voor de opleidingen.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
19 maart 2024 Introductie & Perspectief op het vakgebied
26 maart 2024 Adviseren over wet- en regelgeving
2 april 2024 Inrichten van recordmanagement
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
23 april 2024 Analyseren van werkprocessen
7 mei 2024 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
14 mei 2024 Inrichten en beheren van een ordeningsplan & beheer van schijven en mailboxen
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
4 juni 2024 Audit en control
11 juni 2024 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
18 juni 2024 Duurzaam digitaal werken
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
10 september 2024 Ondernemend adviseren
17 september 2024 Samenwerken en adviseren
24 september 2024 Instrueren en presenteren
1 oktober 2024 Presentatiedag
Module 5 Eindopdracht
10 december 2024 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement wordt u toegelaten als u (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1) en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8-10 uur per week naast de geplande lesdagen gedurende de looptijd van de opleiding. Deze studiebelasting bestaat uit de voorbereiding en thuisopdracht voor de volgende lesdag, het maken van de moduleopdrachten en de eindopdracht.

Maatwerk

De leergangen van de VHIC Faculty kennen uitsluitend een open inschrijving.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Heel interessant. Het liefst had ik naast de theorie ook meer actieve opdrachten gedaan.

Farah uit IJsslestein

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

6

Gevolgd traject: Beheren van verwerkingsregisters onder de AVG en Wpg in de i-Navigator
Ervaring: Voldeed niet helemaal aan de verwachtingen.

Ed uit Panningen

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 6
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Leerzaam

Wim uit Asten

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Nuttige cursus, veel geleerd

Jody uit Eindhoven

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Heel nuttig

Anke uit Eindhoven

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

Laad meer ervaringen

10

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Leerzame interactieve training

Paul uit Eindhoven

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Taaie kost dynamisch gebracht

Lies uit Eindhoven

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Zeer kundig en prettig

Bart uit Eindhoven

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Leerzaam en heel graag tot de volgende keer

Anna uit Venlo

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatiewet- en regelgeving
Ervaring: Uitstekend

Petra Geelen uit Stramproy

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Basiscursus informatiewet- en regelgeving
Ervaring: het was een goed informatieve cursus

Frits uit Roermond

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Wet open overheid
Ervaring: leerzame dagen

Leontine Belgraver uit De Meern

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Leergang Archiefinventarisatie en -bewerking
Ervaring: Mijn ervaring met VHIC cursus 2303-LAB was heel goed!

Charlene uit Den Haag

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Leergang Archiefinventarisatie en -bewerking
Ervaring: Hele fijne lessen, goed te volgen en heldere uitleg door docenten

Nadine uit Veghel

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Helder en op onze situatie aangepaste uitleg

Kitty Schellens uit Breda

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Leergang Archiefinventarisatie en -bewerking
Ervaring: Prima praktische opleiding

Anja uit Vries

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Trainer met veel ervaring en kennis

WB uit Breda

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 9

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Goed

Miranda uit Wouwse Plantage

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 6
Communicatie: 6

8

Gevolgd traject: Informatiebeheer in verandering
Ervaring: Leuk en boeiend

Harrie uit Wageningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Fijne, heldere en goed georganiseerde cursus. Veel van Geleerd

Koen uit Deventer

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Zelfs voor een niet Div-er een nuttige cursus

Willemijn uit Groningen

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Heldere doelstelling met i-Navigator

Wybe uit Wageningen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training, duidelijk en helder uitleg.

Mariska Temminck uit Wijk bij Duurstede

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Leuke training met ruimte voor discussie

Boudewijn de Jong uit Amsterdam

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Veel van opgestoken

Silvie uit Venray

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10