Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) voorjaar 2023

Kennisorganisaties kunnen niet meer functioneren zonder een goed georganiseerde en geordende informatiehuishouding. 

De adviseur recordmanagement helpt bij het inrichten van deze informatiehuishouding. Hij begrijpt de werkwijze en inrichting van de organisatie. En kan hierdoor een bijdrage leveren aan het opstellen van werkinstructies en het maken van procedures. Daarnaast is ook verstand van werkprocessen en methodieken om deze processen te analyseren en te optimaliseren vereist.

Deze leergang brengt u de laatste kennis die u nodig heeft om de taken van de adviseur record- en informatiemanagement uit te voeren. Tijdens deze leergang ontwikkelt u vaardigheden om de taak als adviseur uit te kunnen voeren in de digitale informatieomgeving. Het adviseren en ondersteunen van gebruikers is daar onderdeel van. Ook wordt van u verwacht dat u kunt samenwerken, kritisch meedenkt over kwaliteitsverbetering en procesmedewerkers met raad en daad terzijde staat. Maar ook het vaststellen van bewaartermijn van afgehandelde zaken en de zorg voor de overdracht naar het e-depot. Kortom: u adviseert, instrueert, onderhandelt, geeft raad over de nieuwe informatiehuishouding, richt deze in en onderhoudt deze. Na deze leergang bent u zich bewust van de veranderende houding van de adviseur record- en informatiebeheer.

De Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM) is een leergang op tactisch niveau en sluit aan op de Leergang Informatiebeheerder (LI).

*Bekijk ook onze andere leergangen.

Resultaat

Na het succesvol volgen van deze cursus:

  • Kunt u beleid ontwikkelen op het gebied van informatie- en recordmanagement en de regie voeren over de communicatie hiervan.
  • Bent u op de hoogte van de sterk verbredende juridische context van record- en informatiemanagement, welke gevolgen dit heeft en welke stappen er gezet moeten worden om compliant te zijn.
  • Kent u de belangrijkste, actuele ontwikkelingen op het gebied van governance, informatiemanagement, informatiebeheer, beveiliging, functioneel beheer, kwaliteitsmanagement.
  • Kunt u met gezag over de ontwikkeling van het informatie- en recordmanagement binnen de organisatie adviseren.
  • Bent u een solide gesprekspartner voor proceseigenaren, functioneel beheerders ICT-partners, inspecterende en adviserende instanties op het specifieke specialisme recordmanagement.
  • Kunt u veranderprocessen begeleiden binnen de eigen organisatie of een samenwerkingsverband.
  • Kunt u gemotiveerd advies uitbrengen omtrent de afstemming, inrichting en invoering van brede informatiesystemen (zoals het e-depot, een CMS, DMS, Zaaksysteem of procesapplicaties) en hoe deze te plaatsen binnen de informatiearchitectuur waarbij waarborgen worden geschapen voor duurzame bewaring van informatie en de tijdige vernietiging, mocht deze daarvoor in aanmerking komen.
  • Kunt u de informatie- en recordfunctie binnen het bedrijf afstemmen op de werkprocessen.
  • Kunt u een team coördineren en aansturen, onderhoudt u contacten met informatiespecialisten, zowel binnen als buiten de organisatie.

 

Tijdens de leergang moeten er diverse opdrachten worden gemaakt en ingeleverd. Het toets- en examenreglement hiervoor is op te vragen bij het secretariaat Faculty via Faculty@vhic.nl.

Bij het succesvol afronden van de leergang ontvangt u een diploma. Met het diploma Adviseur Recordmanagement kunt u doorstomen naar de Leergang Recordmanager binnen de VHIC Faculty. VHIC Faculty geeft geen vrijstellingen voor de opleidingen.

Lesprogramma

Module 1 Kaders en richtlijnen van recordmanagement
13 april 2023 Introductie & Perspectief op het vakgebied
20 april 2023 Adviseren over wet- en regelgeving
11 mei 2023 Inrichten van recordmanagement
Module 2 Inrichten van de informatiestructuur
1 juni 2023 Analyseren van werkprocessen
8 juni 2023 Optimaliseren van werkprocessen en metadata
15 juni 2023 Inrichten en beheren van een ordeningsplan & beheer van schijven en mailboxen
Module 3 Kwaliteit en duurzaamheid van records
14 september 2023 Audit en control
21 september 2023 Toezien op waardering, selectie en vernietiging
28 september 2023 Duurzaam digitaal werken
Module 4 Professionele communicatieve vaardigheden
2 november 2023 Ondernemend adviseren
9 november 2023 Samenwerken en adviseren
16 november 2023 Instrueren en presenteren
23 november 2023 Presentatiedag
Module 5 Eindopdracht
29 februari 2024 Presentaties eindopdracht en diploma-uitreiking

Voor wie?

Deze leergang op tactisch niveau richt zich op informatiespecialisten die werkzaam zijn in het record- en informatiemanagement en zich willen/moeten ontwikkelen in een adviesrol.

Tot de Leergang Adviseur Recordmanagement wordt u toegelaten als u (minimaal) beschikt over een HAVO-, VWO- of MBO-niveau 4 diploma (bijv. SOD 1) en tenminste 20 uur per week de beschikking heeft over een praktijkwerkplek binnen het vakgebied informatiebeheer. Na aanmelding ontvangt u een verzoek voor het aanleveren van aanvullende documenten en volgt er een telefonisch intakegesprek.

De studiebelasting bestaat gemiddeld uit 8-10 uur per week naast de geplande lesdagen gedurende de looptijd van de opleiding. Deze studiebelasting bestaat uit de voorbereiding en thuisopdracht voor de volgende lesdag, het maken van de moduleopdrachten en de eindopdracht.

Maatwerk

De leergangen van de VHIC Faculty kennen uitsluitend een open inschrijving.

Ervaringen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest recente opleidingservaringen van verschillende cursussen en leergangen binnen de VHIC Faculty:

7

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Interessant

Ghali uit Benkal

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 5
Faciliteiten: 8
Communicatie: 7

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Een prettige training over de i-Navigator

Sybren Steen uit Houten

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk en goed georganiseerd

Lola uit Nijmegen

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Goede training met een kundige trainer

HDSR uit Houten

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 10

6

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training soms wat langdradig

Marianne uit Nijmegen

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 6
Deskundigheid trainer(s): 6

Laad meer ervaringen

6

Gevolgd traject: Basiscursus informatie- en archiefbeheer
Ervaring: Had er meer van verwacht

Mariska uit Pijnacker

Totaal oordeel: 6
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 3
Deskundigheid trainer(s): 6
Faciliteiten: 10
Communicatie: 5

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training!

Erika uit Oude IJsselstreek

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Alles werd heel duidelijk en helder uitgelegd.

Elise uit Lekkerkerk

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Interessante keuze, mag iets sneller

Myriam uit Utrecht

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 9

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk

Hrvoje uit Capelle aan den IJssel

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 9
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

5

Ervaring: Leerzaam

Deniz uit Capelle aan den IJssel

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Zaakgericht werken
Ervaring: De training is helder uitgelegd en bij vragen krijg je uitgebreid antwoord.

Abdellah uit De Meern

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 9
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Duidelijke en goede training.

Wil uit Brunssum

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10

8

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Leerzaam en verhelderend

François uit Meierijstad

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

8

Gevolgd traject: Selectie en waardering van archieven
Ervaring: Prima cursus

Antoine uit Veghel

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 9
Communicatie: 8

7

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Veel informatie in een kort tijdsbestek

Mirjam uit Meerssen

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 7
Communicatie: 7

8

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Duidelijk

Rob uit Hulsberg

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 8
Deskundigheid trainer(s): 8
Communicatie: 6

10

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: Prima training

Jos uit Meerssen

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10

7

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Heldere uitleg

Marga uit Heerhugowaard

Totaal oordeel: 7
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 7
Praktische toepasbaarheid lesstof: 7
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 7

8

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Leerzaam en verhelderend

Judith uit Heerhugowaard

Totaal oordeel: 8
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 8
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Toepassing gemeentelijke selectielijst 2020
Ervaring: Leerzame cursus gegeven door gedreven en enthousiaste leider

Derk Jan uit Hoogwoud

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 8
Praktische toepasbaarheid lesstof: 9
Deskundigheid trainer(s): 8
Faciliteiten: 9
Communicatie: 9

9

Ervaring: Zeer leerzaam en uitgebreid!

Caroline uit Gruijters

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Faciliteiten: 10
Communicatie: 8

9

Gevolgd traject: Gebruikerstraining i-Navigator
Ervaring: uitstekende docent

colette kersten uit etten-leur

Totaal oordeel: 9
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

10

Ervaring: Top

Bert Klein Haneveld uit Borculo

Totaal oordeel: 10
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 10
Praktische toepasbaarheid lesstof: 10
Deskundigheid trainer(s): 10
Communicatie: 10

5

Gevolgd traject: Kwaliteitszorg en risicomanagement
Ervaring: teleurstellend en daarom erg duur

aart uit Brielle

Totaal oordeel: 5
lesprogramma (actualiteit, relevantie): 5
Praktische toepasbaarheid lesstof: 3
Deskundigheid trainer(s): 7
Faciliteiten: 10
Communicatie: 10