Toekomstperspectief – informatieveiligheid

Informatievoorziening verandert snel en vindt zichzelf opnieuw uit. Nieuwe inzichten zijn en blijven daarbij nodig om die ontwikkeling vorm te geven. We zien dit in de dagelijkse praktijk. Aan de ene kant werken we nog in een papieren organisatie waar archiefachterstanden moeten worden weggewerkt, maar tegelijkertijd zijn veel en soms zelfs diezelfde organisaties al flink op weg om alle processen te digitaliseren en zodoende de dienstverlening naar de klant of naar de burger te optimaliseren. Beide werelden zijn de werelden waar de informatiespecialist mee te maken hebben en zal krijgen.

Tegelijkertijd snelt de techniek voort, is informatie overal en lijkt ten grondslag te liggen aan alles. Ons vakgebied krijgt te maken met de mogelijkheden van Big Data waardoor we nog beter trends binnen bijvoorbeeld de samenleving kunnen zien en problemen kunnen voorkomen nog voordat ze optreden. We zien de mogelijkheden van het Internet of Things waar straks een werkproces niet wordt gestart door een burger die via internet een melding maakt dat de vuilcontainer vol is of de straatlantaarn defect, maar waar de vuilcontainer zelf een proces in gang zet waarbij hij zelf aan geeft dat het tijd is om geleegd te worden,de vuilniswagen (in de toekomst wellicht zelfrijdend) op pad wordt gestuurd om de vuilcontainer te legen en waarbij op basis van een analyse van de diverse meldingen van vuilcontainers wordt bepaald wat de meest efficiënte route is om alle containers aan te doen. In de toekomst komt daar wellicht geen mens meer aan te pas. Bij de gemeente Leidschendam-Voorburg werden burgers die het stadskantoor bezochten eind vorig jaar verwelkomd door Elvie, een servicebot, die ze de weg wees in het stadskantoor en eenvoudige vragen kon beantwoorden. Net als Peppert (foto), de eerste robotambtenaar die in Rotterdam sinds kort op de loonlijst staat. En bij de gemeente Amsterdam schijnt geëxperimenteerd te worden met robots die alle taken op het KCC zullen overnemen omdat zij veel efficiënter bijvoorbeeld paspoorten kunnen uitgeven dan de baliemedewerkers.

Maar er is ook een keerzijde. Zo zei trendwatcher Richard van Hooijdonck vorig jaar dat onze moderne wereld op een digitaal kaartenhuis lijkt dat ieder moment in elkaar kan storten als we niet snel de juiste voorzorgsmaatregelen gaan treffen” Hij duidt hiermee op de vele risico’s die digitalisering met zich mee brengt. Want we dreigen de controle kwijt te raken. Informatieveiligheid, privacy, alternate facts: het zijn onderwerpen die vrijwel dagelijks als nieuws voorbij komen. Op dit moment zijn er 15 miljard devices aangesloten op het internet, in 2020 zullen dit er maar liefst 200 miljard zijn. Een ongelooflijke hoeveelheid apparaten die gehackt kunnen worden. Twee weken geleden was ik op het congres Informatieveiligheid in de overheid waar een ethisch hacker een presentatie gaf over hoe eenvoudig ons huidige papieren verkiezingsproces te hacken is, doordat de resultaten na de telling in een computerprogramma worden ingevoerd. Zijn betoog eindigde met de vraag of we wel alles moeten willen digitaliseren omdat een papieren archiefkluis voor een stuk minder mensen toegankelijk is dan digitale informatie. En dat is ook waar de informatiespecialist een belangrijke rol kan spelen. Blijf kritisch. Stel vragen. Zie de bedreigingen, maar vertaal die naar kansen. Kansen om jezelf op de kaart te zetten, kansen om de informatie van de organisatie beter te beheren. Volg de trends, maar volg ze niet klakkeloos. Dat is de blik die VHIC de klant (en elke cursist is óók een klant!) wil geven. Als je met die blik naar het werkveld kijkt en met die houding in je organisatie acteert dan zijn we op de goede weg.

Foto: Robot Peppert – Gemeente Rotterdam. © EPA
Auteur: Tineke van Heijst


Loopt u vast of heeft u een vraag die te groot is om zelf op te lossen?

Stel dan uw vraag aan Zaalberg, onze gratis digitale adviseur. Of bekijk eerder beantwoorde vragen over allerlei onderwerpen afkomstig van uw vakgenoten.

Terug naar overzicht